Friday, September 28, 2007

SEKADAR MERANCANG

SEBENARNYA aku dalam perjalanan menemui student dalam Kembara Ramadhan..Yahh..itulah antara tugas hakiki aku dihantar ke mari...dan itulah juga antara faktor kenapa aku diminta 'bertahan' sehingga selepas Ramadhan...

Sebenarnya tempoh aku berkhidmat di sini tamat Mac lalu...tapi atas ihsan aku diberitahu sehingga penghujung Jun...kerana satu alasan yang aku sendiri pohon ...untuk memberi peluang anak-anakku menamatkan pengajian mereka...sebab selepas itu sekolah cuti sehingga September...

Namun tanpa aku duga, tiba surat dari KL meminta aku teruskan tugas hingga 31 Oktober...Aku menjadi terkedu...memang tidak aku duga..dan tidak pernah aku berdoa untuk sampai ke tarikh tersebut...Namun sebagai seorang pegawai kerajaan aku wajar mematuhi segala perintah...aku mesti akur segala arahan..walaupun aku sudah mengatur rancangan ....

Apakah aku tidak bersyukur bila diminta untuk meneruskan tugas di sini...Bukankah setiap orang (?) bercita-cita untuk memanjangkan khidmat di sini dengan membuat pelbagai alasan supaya pihak atasan 'terpaksa' meluluskannya??..

Apakah aku manusia aneh yang menolak rezeki yang menggolek tiba..yang akhirnya mungkin membawa sangkaan orang: "Mengada-ada...cuba tak sambung...tentu macam kucing kehilangan anak... "

Bodohlah seorang aku...jika aku katakan aku tidak gembira...atau aku lupa mengucap syukur kepada Allah atas kurniaanNya..atau berterima kasih kepada sokongan bos aku (sama ada besar atau kecil)...Pernah aku berkata: hanya orang yang kurang waras sahaja tidak gembira dengan kurniaan rezeki yang dikurniakan padanya...

Sebenarnya aku menpunyai cita-cita dan hasrat yang sudah lama tersimpan...Sebelum aku ditugaskan di sini...aku ingin terlebih dahulu ke Tanah Suci sehingga aku terpaksa deelay ke sini (Terima kasih sekali lagi kepada bos besar aku kerana memberi kebenaran)...

Namun benarlah kata orang tua-tua: "Agaknya belum sampai seru...". dan aku tidak diterima menjadi tetamu Allah tahun tersebut kerana alasan sudah cukup quota, walaupun segala dokumen dan pemeriksaan doktor telah dilakukan...!

Aku (juga isteri)menjadi amat kecewa...sekadar membujuk hati..."mungkin ada hikmah yang Allah sembunyi...untuk lebih mengcekalkan hati...mentazkiah diri sebelum memijak Tanah Suci.."

Dan tahun berikutnya aku menerima tawaran untuk ke Tanah Suci...tapi bila di sini..halangan dan masalah juga menjadi galang ganti...akhirnya aku memberi alasan...tangguh sehingga aku tamat berkhidmat di sini..

Rancangan sudah diatur....jika datang tidak samapi hajat mengunjungi Kaabah, pulangnya on the way diharap dapatlah mengerjakan umrah...sebelum akhir tahun kembali semula mengerjakan haji di Baitullah....Itulah azam yang ditanam...

Rupa-rupanya sekali lagi kita hanya merancang..Allah jua turut merancang...sesungguhnya perancangan Allah lebih baik daripada perancangan manusia...

Justeru, aku tetap berusaha semoga on the way back nanti aku sempat memijak bumi Mekah..terlalu rindu akan lambaiannya..terimalah hasrat hambamu ini Ya Allah...hanya kapadaMu aku memohon pertolongan...semoga kembara perjalanan pulang kami nanti direstui...

Hanya ini sahajalah yang mampu hambamu lakukan... mengharap dan berdoa, selebihnya....sekadar bicara...


Colombus, Ohio
16 Ramadhan 1428H
11.41 am

No comments: